طرز تهیه باسلوق ژله ای به روش بازاری

طرز تهیه باسلوق

طرز تهیه باسلوق رولتی زعفرانی کشدار با شیره انگور خانم جمشیدیان شب یلدا گل محمدی میوه ای با نشاسته ذرت هویج شکلاتی

باسلوق یکی از انواع دسرهای بسیار سنتی و قدیمی ایران است که بیشتر در کنار نوشیدنی های داغ سرو می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با وبلاگ تیما همراه باشید.

مواد لازم باسلوق
نشاستهنصف لیوان
آب سرد۱٫۵ لیوان
شکرنصف لیوان
ژله رنگی۱ بسته
گلاب۳ قاشق غذاخوری
کرهنصف قاشق غذاخوری

دستور تهیه باسلوق

مرحله اول

ابندا نشاسته را به همراه یک و نیم لیوان آب سرد داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، در ادامه شکر را به همراه پودر ژله اضافه می کنیم و مواد را به خوبی هم می زنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله دوم

مواد را باید به حدی مخلوط کنیم که دانه های نشاسته به طور کامل در آب حل شوند. حالا قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و مواد را به صورت متداوم با یک قاشق هم می زنیم تا کمی غلظت پیدا کند و روان نباشد.

مرحله سوم

پس از اینکه مایه باسلوق غلظت پیدا کرد، گلاب را اضافه می کنیم و پس از مخلوط شدن گلاب، کره را که از قبل از یخچال بیرون گذاشته بودیم را اضافه می کنیم و هم زدن را ادامه می دهیم تا زمانی که مایه باسلوق از قابلمه جدا شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه مایه باسلوق کاملا به غلظت رسید و از قابلمه جدا شدف قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. حالا یک پلاستیک فریزر را باز می کنیم و مایه باسلوق را با قطر حدودا ۱٫۵ تا ۲ سانتی متر روی پلاستیک پهن می کنیم.

مرحله پنجم

حالا باسلوق را به مدت ۵ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا اماده شود. پس از گذشت این زمان باسلوق را از یخچال ارج کرده و به صورت مکعب های مربع شکل برش می زنیم و داخل پودر نارگیل یا نشاسته ذرت می غلتانیم، در آخر در ظرف مورد نظرمان می چینیم.

نکات تهیه باسلوق

باسلوق رنگی

اگر می خواهید باسلوق را در رنگ های متنوع داشته باشید باید از پودر ژله با رنگ های متنوع استفاده کنید. مثلا می توانید مقدار مواد را بالا ۴ برابر کنید و به جای استفاده از یک پودر ژله از رنگ های متنوعی استفاده کنید تا در پایان باسلوق در ۴ رنگ داشته باشید.

کشدار شدن باسلوق

اگر می خواهید باسلوق های شما کشدار شوند و حالت ژله ای بیشتری داشته باشند می توانید پودر ژلاتین هم در مواد خود استفاده کنید. برای مقدار مواد بالا باید یک قاشق غذاخوری ژلاتین استفاده کنید تا باسلوق کشدار تری داشته باشید.

بد طعم شدن باسلوق

یکی از دلایلی که باسلوق ما طعم خوبی ندارد این است که باسلوق را با حرارت زیاد درست کرده ایم. اگر مواد باسلوق را با حرارت زیاد درست کنیم طعم و بوی خامی نشاسته از بین نمی رود و به دلیل اینکه نشاسته خام است باسلوق ما طعم خوبی نخواهد داشت. پس برای داشته باسلوق خوشمزه حتما زمان بگذارید.


مطالب مرتبط :

طرز تهیه شیرین عسل خانگی بسیار خوشمزه

طرز تهیه خلال پسته روی برنج به روش بازاری


منابع :

پینترست چی شی