طرز تهیه نان شیرمال صنعتی با ماست به روش ترکی

طرز تهیه نان شیرمال

آموزش دستور پخت طرز تهیه نان شیرمال صنعتی با ماست بدون فر بدون خمیر مایه ترکی اصفهان ترکیه تنوری کرم دار ساده خانگی

نان شیرمال یکی از انواع نان های سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که به عنوان صبحانه و عصرانه مصرف می شود، برای مشاهده این اموزش شیرینی پزی در ادامه با وبلاگ تیما همراه باشید. نان شیرمال همانطور که از نامش مشخص است، مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن شیر و آرد است و بخاطر طعم شیرین، ظاهر زیبا و بافت سبک و نرمش بسیار پرطرفدار است. اگر شماهم علاقمندید که خودتان شیرمال خانگی و خوشمزه با سالم‌ترین مواد درست کنید


مواد لازم:

آرد=6-5 فنجان

روغن=3/2 فنجان

زرده تخم مرغ=2 عدد

شیر=1 فنجان

شکر=3/2 فنجان

خمیر مایه=1 قاشق سوپخوری

نمک=1 قاشق چایخوری

آب ولرم=به مقدار کافی

زنجبیل در صورت تمایل=1 قاشق چایخوری

کنجد=3/1 فنجان

کره و شیر=کمی


طرز تهیه:

برای تهیه نان شیرمال ترکیه ای مایع خمیر و یك قاشق مرباخوری از شكر را در شیر گرم حل كرده و می گذاریم تا كاملاً پف كند. آرد را در ظرف بزرگی ریخته، روغن، شكر، زرده تخم مرغ و در صورت تمایل زنجبیل را هم به افزوده و آب را به تدریج به آن اضافه كرده و مخلوط را خوب به هم می زنیم، كه خمیر به دست آمده نرم باشد. 5 یا 6 دقیقه خمیر را خوب ورز داده و آن را به 4 یا 6 قسمت مساوی تقسیم و گلوله، گلوله می كنیم. روی خمیر را می پوشانیم، تا جا بیفتد. سپس سینی فر را كمی چرب كرده و با وردنه هر یك از گلوله ها را به قطر یك و نیم سانتی متر پهن و به شكل بیضی در می آوریم. 


همچنین ببینید : طرز تهیه نان اهری و علت خشک شدن شیرینی اهری


آن را در سینی فر قرار داده و با قالب گرد روی خمیر را نقش می دهیم. كنجد و زرده تخم مرغ را با یك قاشق مرباخوری مخلوط كرده و روی خمیر می مالیم. سینی را در وسط فر با حرارت 350 درجه گذاشته، تا نان پخته و طلایی شود. سپس سینی را از فر خارج كرده، نان را بگذارید كمی سرد شود، بعد روی آن كمی شیرمی پاشیم و كره می مالیم، كه نان براق و نرم شود. نان ها را دو به دو از پشت به هم می چسبانیم و در داخل نایلون می گذاریم، تا خشك نشوند. این نوع نان بیشتر در استان خراسان متداول است.

مواد لازم نان شیرمال
آرد نانوایی۴۰۰ گرم
شیرنصف پیمانه
آبنصف پیمانه
شکر۱۲۰ گرم
پودر مخمر فوری۱٫۵ قاشق سوپخوری
تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع¾ پیمانه
نمکنصف قاشق چایخوری

دستور پخت نان شیرمال

مرحله اول

برای تهیه نان شیرمال خانگی ابتدا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا فر گرم شود، یک کاسه فلزی را هم تا نیمه پر از آب می کنیم و داخل فر قرار می دهیم.حالا خمیر مایه را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر و آب ولرم با هم در یک کاسه مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

حالا درب ظرف حاوی خمیر مایه را می بندیم و کنار می گذاریم تا حباب بزنه و عمل بیاد. حدودا سه تا پنج دقیقه برای عمل آمدن خمیر مایع کافی است. حالا یک ظرف گود و جادار انتخاب می کنیم و تخم مرغ را به همراه شکر، شیر ولرم و نمک را داخلش می ریزیم.

مرحله سوم

حالا نصف آرد را به همراه خمیر مایه به ظرف اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه روغن را اضافه می کنیم و کم کم آرد باقیمانده را اضافه می کنیم تا خمیر جمع شود و حالت منسجم پیدا کند.

مرحله چهارم

در این مرحله روی یک سطح صاف مقداری آرد می پاشیم، سپس خمیر را روی سطح صاف ۱۰ دقیقه ورز می دهیم. اگر حین ورز دادن خمیر کمی سفت شد می توانید کمی شیر ولرم به آن اضافه کنید تا حالت خشکی خمیر از بین برود.


همچنین ببینید : طرز تهیه کلوچه زنجبیلی کاشمر خراسان جنوبی خانم جمشیدیان

مرحله پنجم

پس از اینکه ورز دادن خمیر به پایان رسید، باید خمیر داخل ظرفی قرار بدهیم که حجمش دو برابر حجم خمیر باشد. ابتدا ظرف را با روغن چرب می کنیم سپس خمیر را داخل ظرف قرار می دهیم ور وی درب ظرف را یک پارچه تمیز یا سلفون می کشیم.

مرحله ششم

در این مرحله خمیر را باید یک جای گرم قرار بدهیم تا عمل بیاید. حدود یک ساعت بعد خمیر باید دو یرایر شده باشد، حالا خمیر را با فشار دست کمی ورز می دهیم تا هوا گیری شود، سپس به چونه ۱۰۰ گرمی تقسیم می کنیم.

مرحله هفتم

چونه ها رو به می توانید با وردنه کمی صاف کنید یا به صورت لوله ای شکل بدهید و ببافید. این مرحله به سلیقه خودتا بستگی دارد، پس از اینکه خمیر شکل داده شده را داخل سینی فر چیدیم، رومال می زنیم و کنجد می پاشیم.

مرحله هشتم

پس از اینکه رومال زدیم، سینی فر را داخل فر که از قبل گرم کرده ایم قرار می دهیم. حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز هست تا نان ها اماده شوند. پس از گذشت این مدت اگر روی نان ها طلایی نشده بود گریل را روشن کنید تا روی نان ها هم طلایی شود.


مواد لازم

آرد 5 تا 6 لیوان

روغن 2/3 فنجان

شیر سویا 1 فنجان

شکر قهوه ای 2/3 فنجان

آب نیمه گرم به میزان لازم

مایع خمیر 1 فاشق غذاخوری

کمی نمک

کنجد برای روی نان


طرز تهیه نان شیرمال ترکی

همین‌طور که می‌دونید خاصیت مایه خمیر اینه که وقتی با آب یا شیر مخلوط می‌شه حجمش زیاد می‌شه و تقریبا دو برابر می‌شه بنابراین ظرفی که به این منظور در نظر می‌گیریم باید بزرگ باشه تا مایه از اون سرازیر نشه. پس یک قاشق غذا خوری از مایه خمیر رو با شیر مخلوط می کنیم( من شیر رو برای 30 ثانیه از قبل در مایکروفر گرم کردم) و درب ظرف رو می‌بندیم و در یک جای گرم برای مدت 15 تا 20 دقیقه می‌گذاریم.

در این فاصله آرد رو الک می کنیم و بقیه مواد مثل شکر، روغن و نمک رو به آن اضافه می‌کنیم. بعد از این‌که مخلوط شیر و مایه خمیر پف کرد و حجمش زیاد شد به مواد بالا اضافه می‌کنیم و با دست شروع به ورز دادن می کنیم کمی آب ولرم هم اضافه می‌کنیم در حدی که خمیر از اون حالت خشکی در بیاد و کم کم آب رو به اندازه لازم اضافه کنید که خمیرتون شل نشه. چند دقیقه مداوم خمیر رو ورز بدید.


همچنین ببینید : طرز تهیه شیرینی دادلی با پیمانه به روش معصومه رسولی


حالا خمیر رو به قسمت‌های مساوی تقسیم می‌کنیم و اونا رو به شکل گرد یا بیضی در می‌آوریم طوری که قطرشون حدود 1 تا 2 سانتی متر باشد.

روی خمیر را برای چند دقیقه می‌پوشانیم و در این فاصله فر را روشن می کنیم تا گرم شود. دمای مورد نیاز ما 250 درجه سانتی‌گراد است با زمان پخت 25 تا 30 دقیقه.

حالا ته ظرف مورد نیاز را کمی چرب می‌کنیم و خمیر را در آن می‌چینیم اگه قالب خاصی دارید می‌تونید روی آن را با قالب تزئین کنید.

ده دقیقه قبل از این‌که نان‌ها را از فر خارج کنید روی آن را با برس مخصوص، کرۀ گیاهی و یا شیر بمالید و با کنجد فراوان پر کنید. به مدت 5 تا ۱۰ دقیقه حرارت بالای فر رو هم روشن کنید که روی آن کمی برشته شود.

حالا خودتون رو برای داشتن یه صبحانه گرم و لذیذ آماده کنید. یه نان سالم و خانگی که میتونه روزتون رو بسازه.