طرز تهیه ترشی پیاز سفید خوشمزه و مخصوص ایرانی

طرز تهیه ترشی پیاز سفید

طرز تهیه ترشی پیاز سفید

ترشی پیاز سفید یکی از ترشی های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که کمتر است که می تواند غذاهای سنتی ایرانی مثل آبگوشت، کوفته نخودچی و ... را بدون پیاز ترشی نوش جان کند. برای مشاهده این اموزش در ادامه با وبلاگ تیما همراه باشید.

مواد لازم

  • پیاز سفید ریز
  • 1 عدد فلفل سبز
  • مقدار کمی نمک
  • 1 قاشق شکر
  • 1 حلقه نازک لبو
  • سرکه به میزان لازم

دستور تهیه

برای تهیه ترشی پیاز سفید خوشمزه ابتدا پیاز رو پوست بگیرید و بشوئید و خوب خشک کنید کف ظرف شیشه ای پیازها را میچینیم سپس روی پیاز نمک، شکر و فلفل رو ریخته سپس روی اون حلقه لبو رو میذاریم و سرکه رو میریزیم طوری که سرکه کاملا ظرف را پر بکند بعد درش رو ببندید و بذارید یک جای خنک و تاریک تا ترشی پیاز آماده شود داخل یخچال بهتر قابل نگهداری هست ، بعد یک ماه قابل سرو هست.دو روز اول نگاه بندازید اگر سرکه نیاز هست اضافه بکنید.

در گذشته ترشی پیاز فقط به همراه غذاهای سنتی سرو می شده است اما امروزه به همراه غذاهای بیشتری سرو می شود. مثلا بعضی غذاهای جدید مانند انواع کباب ها یا در کنار غذاهای فست فودی هم سرو می شود که طعم جالبی را ایجاد می کند.

ما دیشب گراتن مرغ و بادمجان داشتیم و به همراه این غذا از پیاز ترشی استفاده کردیم که واقعا ترکیب بسیار جالب و خاصی بود که توصیه می کنم اگر اهل غذاهای فست فودی هستید حتما این ترشی خوشمزه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

دوستانی که می خواهند دستور پیاز ترشی را به صورت مرحله به مرحله پیش بروند و کمی مبتدی تر هستند می توانند از دستور زیر استفاده کنند :

طرز تهیه ترشی پیاز محلیز قرمز کوچک قرمز ریز سفید کوچک سفید با سرکه قرمز شکم پر سیر با پیاز قرمز xvc jidi jvad dhc

دستور تهیه ترشی پیاز سفید

مرحله اول

برای تهیه ترشی پیاز مجلسی ابتدا پیازها را پوست می گیریم و داخل آبکش می ریزیم، سپس به خوبی می شوییم و کنار می گذاریم تا آب اضافی پیازها خارج شود و پیازها کاملا خشک شوند و هیچگونه رطوبیت نداشته باشند.

مرحله دوم

اگر می خواهید برای خشک شدن پیازها منتظر نمانید می توانید پیازها را با دستمال حوله ای خشک کنید. توجه داشته باشید که اگر پیازها دارای رطوبت باشند ترشی شما خیلی سریع کپک می زند، به همین دلیل مرحله خشک کردن پیازها را با دقت انجام دهید.

مرحله سوم

در ادامه سیرها را پوست می گیریم و پس از شستشو با یک دستمال تمیز خشک می کنیم. حالا فلفل قرمز را نیز می شوییم و با دستمال خشک می کنیم. تمام مواد ترشی باد کاملا خشک و بدون رطوبت باشند تا ماندگاری ترشی بالاتر برود.

همچنین ببینید : طرز تهیه خورش قلیه قارچ خوشمزه با قارچ و تمرهندی

مرحله چهارم

حالا به سراغ آماده کردن ترشی می رویم، برای این منظور یک ظرف شیشه ای متناسب با مقدار مواد ترشی انتخاب می کنیم و پیازها را به همراه سیر، فلفل قرمز و نعناع خشک به صورت منظم داخل ظرف شیشه ای می ریزیم.

مرحله پنجم

حالا سرکه را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا سرکه داغ شود، سپس شکر و نمک را به قابلمه اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا شکر و نک به طور کامل در سرکه حل شوند.

مرحله ششم

اگر می خواهید ترشی شما ملایم تر شود می توانید کمی آب جوشیده شده هم به سرکه اضافه کنید. در این مرحله صبر می کنیم تا سرکه در دمای محیط خنک شود سپس آنرا با یک پارچه تمیز صاف می کنیم و روی مواد داخل شیشه می ریزیم.

همچنین ببینید : طرز تهیه کوکو اسفناج مرحله به مرحله در فر رژیمی

مرحله هفتم

نکته مهم در مورد اضافه کردن سرکه به مواد ترشی این است که حتما باید به قدری سرکه به شیشه حاوی مواد ترشی اضافه کنیم که مقدار سرکه حداقل یک بند انگشت بالاتر از مواد باشد. حالا درب شیشه را محکم می بندیم به صورتی که هیچ هوایی وارد شیشه نشود.

مرحله هشتم

شیشه ترشی را به مدت ۲ هفته در جای خشک و خنک دور از نور مستقیم خورشید نگهداری می کنیم تا ترشی آماده شود. پس از آنکه ترشی آماده شد آنرا در یخچال نگهداری می کنیم و پس از هر با مصرف درب ظرف را محکم می بندیم.